УГКЦ в Казахстані: «Церква продовжує бути тут маленькою Україною»
Четвер, 19 березня 2020, 21:51 Людей привезли в голий степ. Навіть дерев не було, аби збудувати якусь хату. І жінки та старі копали собі землянки. Копали мисками, ложками…-
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:
- На Синоді Єпископів представили стан душпастирства в Австрії та Казахстані
- «Вервиця єднає» від понеділка, 4 липня, до суботи, 9 липня
- На місці знищеної під час Другої світової війни церкви Святого Духа у Львові відновили богослужіння. Репортаж
«Живе ТБ» продовжує розповіді про найвизначніші парафії УГКЦ у світі. Цього разу вашій увазі пропонується фільм про парафію УГКЦ Покрови Пресвятої Богородиці в Караганді (Казахстан).
Греко-католики в Казахстані – це колишні політичні в’язні радянських часів, спецпереселенці в основному з Західної України та їхні нащадки. У кожній біографії цих людей йдеться про скалічені долі, нелюдські умови виживання і велику віру, яку люди зберегли завдяки Українській Греко-Католицькій Церкві.
– У моєму житті, – розповідає о. Василь Говера, апостольський адміністратор для греко-католиків у Казахстані та Середній Азії, – як і в житті багатьох українців, Караганда завжди асоціювалася з не зовсім приємним речами – тюрма, депортація. Туди засилали людей, де вони страждали…
У Казахстані існувало 23 концентраційні табори. Через Карлаг – один із таборів – пройшло понад мільйон людей.
– Площа, яку займали Карагандинські табори за величиною порівнюють з територією Франції, – каже Андрій Дребезгов, керівник екскурсійного відділу Музею пам'яті жертв політичних репресій, с. Долінка.
– Я засуджений до 25 років за ворожість до радянської влади, за так званий український буржуазний націоналізм, – ділиться Іван Карпінський, колишній в'язень Кенгіру. – Кенгір – це був особливий концтабір. Там було 75% української молоді студенти, священники і малолітні діти від 12 до 14 років. Ми рили котловани, будували. Ставлення до нас було нестерпне.
У концтаборах люди працювали як каторжники. Жінки працювали разом з чоловіками. Тобто виконували тяжку фізичну працю.
– У нас були номери на грудях, колінах, а заду був великий номер як на автомобілі, – веде далі Іван Карпінський.
Пан Карпінський свій номер досі пам'ятає: СЗЗ990.
– Я не можу його забути.
– Умови утримання, – додає Андрій Дребезгов, – були настільки поганими, що ув’язнені просто замерзали уві сні.
Пані Ганна Фединчук була засуджена за свій зв'язок з УПА.
Менше ніж десять років нікому не давали.
Отець Василь Говера:
– У таборах опинялися всі, у тому числі вагітні жінки. І вже в таборі народжували дітей.
Тільки в Карлазі було народжено 162 українських немовляти.
– Депортація – це страшна трагедія. Мій батько теж був депортований зі своєю сім'єю у 47 році. Ми говоримо лише про "Захід" – одну з акцій депортації. Протягом лише кількох днів було депортовано понад 77 тисяч людей.
Це були в основному родини, які були хоч якось пов'язані з боротьбою УПА проти радянської влади.
– Моя сестра була в підпіллі, – ділиться Іван Бойко, спецпереселенець, – у Бандерах, як казали. Через неї мене і вивезли з татом.
Емілія Костюк, спецпереселенка розповідає:
– Прийшли два москалиска і кажуть: прийшли вас вивозити. Я кажу: я нікуди не йду, дивіться я хвора. А вони мені кажуть: нічого швидше подохнеш. Один взяв мене за коси, другий – за ноги і стягли мене з печі.
Для цієї акції було задіяно 44 тисячі вагонів. Це були вагони для перевезення худоби, тобто зрозуміло, що вони не були пристосовані для людей.
– Пам'ятаю, ми з татом коло дверей їхали на лежачи. Були голодні і холодні. Усе позамерзало. Я була заснула, а моя голова примерзла до вагона. Навіть не знаю, як я вижила, – пригадує пані Емілія.
Отець Василь:
– Людей привезли в голий степ. Навіть дерев не було, аби збудувати якусь хату. Людей вивантажили і сказали: робіть собі, що хочете.
Володимир Окунь, син спецпереселенців:
– І жінки та старі копали прямо собі на місці землянки. Копали мисками, ложками. У першу зиму загинула мамина молодша сестра. Мама розповідала, що в їхньому ешелоні не було родини, де б за зиму хтось не помер.
Землянки накривали землею і мощеною глиною, щоби не протікала. Зимою були такі бурани, що замітали землянки понад два метри над дахом. Треба було не тільки двері відкопувати, а й комин. Двері в землянці завжди відкривалися всередину.
– Мій дід сніг спершу запускав усередину, аби зробити тунель, а потім вже виносив з хати сніг. Інакше вийти не можна було, – пригадує пан Володимир.
Параскевія Костюк пригадує:
– Води зимою не було. Ми мусили топити сніг, щоби митися і варити їсти.
Іван Бойко:
– Я ходив голодний, вошивий, дрантивий з татом і жебрали попід хати. Пробачте мені.
Володимир Окунь:
– Мій батько хотів одного – колись удосталь наїстися хліба. Спецпереселенці – це були люди без прав. Кожен українець, якого сюди прислали, потрапляв на шахту або на будову. Нашим було важко ще й з тих міркувань, що проти них була пропаганда – бандерівці, політичні. Тому галичани старалися селитися окремо і компактно. Але там вирувало українське життя.
В українців була єдина мрія – повернутися в Україну.
Отець Василь Говера:
– Існували такі розписки, в яких люди зобов'язувалися ніколи не повертатися в Західну Україну.
Іван Карпінський:
– Можна було повернутися десь в Східну України чи на Південь, тільки не в Західну. А інакше саджали по новому.
Радянську ідеологію ці українці так і не полюбили.
Параскевія Костюк:
– Піонерський галстук мій тато заставляв мене знімати ще коло фіртки.
Іван Бойко:
– Слава Богу, мені так Бог поміг, що я не був ні піонером, ні комсомольцем. Я не продав свою рідну кров.
Параскевія Костюк:
– Українці одні одних дуже підтримували, збиралися, співали пісень. Пам'ятаю, коли ми будували до землянки ще одну кімнату, то нам усі допомагали. Я досі пам'ятаю ту любов один до одного. Люди ділилися останнім чим могли. Зараз таку любов дуже рідко зустрінеш.
Володимир Окунь:
– Я ніколи не чув, аби мій батько казав: там в Україні. Він завжди казав: дома.
Параскевія Костюк
– У нас завжди в хаті були образи. І кожної неділі ми молилися Службу Божу по хатах. Слава Богу, ніхто не доніс був.
Володимир Окунь:
– Вважалося за честь прийняти Службу Божу в себе в хаті.
Священники вдень, як і всі інші, працювали, а вночі або рано вранці молилися з людьми. Це було підпілля.
Тут не було свободи і можливості будувати церкви, але люди хотіли молитися і їхні землянки були їм за храми.
Володимир Окунь:
– Церква була як український національний клуб, де люди збиралися, щоби поспілкуватися. Це був такий симбіоз – люди підтримували Церкву, а Церква укріпляла людей. Вона помогла українцям бути українцями.
Історія УГКЦ в Казахстані починається з 55 року в підпіллі і продовжувалася аж до легалізації до 90-их років. У 93 році парафію офіційно зареєстровано.
– Помалу відходять політичні в'язні та спецпереселенці, – каже о.Василь Говера, – залишаються їхні нащадки. Проте процес асиміляції бере своє. Хоча ми намагаємося тримати парафію живою. Маємо катехизацію для дітей і літні табори. І вертеп щороку організовуємо. Для багатьох людей тут Церква продовжує бути маленькою Україною.
Параскевія Костюк:
– Віру в Бога і любов до України мама мені передала з материнським молоком. Ми тут з усіма: казахами, чеченцями дружимо, але своє є своє...
Департамент інформації УГКЦ
«В Україні відбувається злочин проти людства», – Глава УГКЦ в ексклюзивному інтерв’ю для італійського видання «Il Foglio»27 липня
«Хтось каже, що в Україні має місце конфлікт, західні ЗМІ говорять про російсько-український конфлікт. Ні, в Україні немає жодного...