«Телекритика»: фільм «Синдром пам’яті» на Першому національному образив релігійні почуття греко-католиків
Середа, 13 жовтня 2010, 18:22 Чотирисерійний документально-публіцистичний серіал «Синдром пам’яті» про драматичні події на Волині 1943 року, що його наприкінці вересня продемонстрували на державному телеканалі, завдає образи релігійним почуттям великої частини громадян України. Про це у статті ««Синдром пам’яті» чи склероз на держзамовлення» пише найбільше профільне видання про телебачення «Телекритика». Усю другу частину фільму присвячено релігійному аспектові українсько-польських протистоянь загалом і «волинської різанини» зокрема, зазначає видання...
Чотирисерійний документально-публіцистичний серіал «Синдром пам’яті» про драматичні події на Волині 1943 року, що його наприкінці вересня продемонстрували на державному телеканалі, завдає образи релігійним почуттям великої частини громадян України. Про це у статті «Синдром пам’яті» чи склероз на держзамовлення» пише найбільше профільне видання про телебачення «Телекритика».
Усю другу частину фільму присвячено релігійному аспектові українсько-польських протистоянь загалом і «волинської різанини» зокрема, зазначає видання. «Розріз проблеми нібито влучний. Якби не така деталь. Більшість хронометражу «релігійної» серії автори віддають історії виникнення та понад 400-літнього існування Греко-Католицької Церкви в Україні. Навіть більше. Вони взялися спрогнозувати цій Церкві майбутнє», − пише «Телекритика».
Аналізуючи численні маніпуляційні технології, застосовані у роботі над фільмом, видання визнає: «Парадокс, але документалісти з «2000» примудряються зобразити уніатів водночас як поплічниками поляків у переслідуваннях українців, так і натхненниками терору супроти них самих».
Прикметно, що основним експертом з питань УГКЦ у фільмі виступив чинний міністр освіти Дмитро Табачник. Крім інших закидів, висловлених у фільмі міністром на адресу Церкви, він звинуватив греко-католиків у зародженні тероризму в Україні: «Треба розуміти, що в тих жахливих умовах 40-х років духовні пастирі, греко-католики, не змогли опанувати пристрасті, які оволоділи їх паствою. Вони не стали тим авторитетом духовним, який би зупинив український і польський народи від взаємної братовбивчої війни. Більше того, я думаю, що ще в кінці ХІХ - на початку ХХ століття частина такої радикальної націоналістичної ідеї, яку несли греко-католицькі священики, вона привела до появи на території України терористичних актів». Таку його пряму мову із фільму приводить видання і зауважує, що цю думку Дмитра Табачника автори фільму залишили безальтернативною, а також підтвердили її таким маніпулятивним аргументом, що один із перших політичних терористів був сином греко-католицького священика.
Окремо автори фільму зупинилися на історії з ліквідацією УГКЦ в 1946 році. Вони визнали, що знищення Церкви було здійснено радянською спецслужбою і підтвердили, що священиків репресовували «одних знищували, інших розтоптували морально». Однак, такі дії влади супроти УГКЦ автори фільму пояснюють так: «З загальнолюдської точки зору таке важко виправдати, але з точки зору історії Греко-Католицька Церква сама прирекла себе на тортури. Через 350 років їй відгукнулися Берестейські угоди», − сповіщає авторський текст.
«Що ж, НКВД як вершитель історичної справедливості. Оригінальне трактування, − зазначає «Телекритика» і продовжує аналізувати фільм. − Але й цього творцям серіалу видалося замало. 1989 року з греко-католиків зняли заборону, розповідають вони. І пояснюють таке рішення Горбачова чомусь як «перший крок до примирення між українським і польським народами». Та далі, устами польського історика, автори пророкують, що залишилося цій уніатській церкві ще недовго. «Як показує історія, всі унії приводять до біди. Ну і тому стоїть Православна Церква на тому, щоб більше такого не повторилося і щоб греко-католики стали вірними або Православної, або Римо-Католицької Церкви. Тоді не буде суперечок і може дійти до єдності», − вказує шлях до українсько-польського порозуміння директор Інституту історії з Вроцлава Ростислав Желебник. Схоже, такий вихід із ситуації авторів «Синдрому пам'яті» влаштовує, бо цим синхроном вони підсумовують усю релігійну частину фільму», − пише видання «Телекритика».
«Очевидно, такою особливою увагою до уніатів Перший національний вирішив збалансувати присутність в ефірі очільника РПЦ, до останнього візиту якого держканал аж окремий сайт запустив. Але чому саме в такому фільмі вирішили наверстати з висвітленням діяльності однієї з конфесій? Справді, у стосунках українців і поляків «унія» багато що змінила. Але до чого тут Волинь 43-го? Там-то і в 40-х, і до них «уніати» були церковною екзотикою і на загальний хід подій не мали особливого впливу. Та кого це хвилює?», − задається запитаннями автор публікації.
Як зазначено у статті, наслідком демонстрації такого фільму можуть бути судові позови на державу від греко-католиків: «Вони також зі своїх податків утримують УТ і його телепродукцію».
Серіал «Синдром пам'яті» присвячений драматичним подіям, що відбувалися на Волині в 1943 році. Спільний проект газети «2000» та київської студії «KINOART.EL продакшн» був створений на замовлення Першого національного та продемонстрований в його ефірі. Вступне слово до фільму записала заступник Глави Адміністрації Президента України Ганна Герман.
«Цей фільм – це спроба сказати правду. Усе, як воно було. Без політичної доцільності, без компліментарності в той чи інший бік. І нехай люди розсудять цей час тяжкий, цю тяжку історію, і нехай люди самі зрозуміють і самі зроблять висновки, як до цього ставитися нині і в майбутньому», − зауважила п. Герман у передмові до фільму.
Департамент інформації УГКЦ
ОСТАННІ НОВИНИ
«В Україні відбувається злочин проти людства», – Глава УГКЦ в ексклюзивному інтерв’ю для італійського видання «Il Foglio»27 липня
«Хтось каже, що в Україні має місце конфлікт, західні ЗМІ говорять про російсько-український конфлікт. Ні, в Україні немає жодного...
- Глава УГКЦ у 158-й день війни: «Нехай Господь прийме з уст нашої Церкви псалми та моління за всіх тих, які особливо просять нашої молитви»
- «Сила, яка походить із вірності Христові, є стержнем, який ніхто не може зламати», – Блаженніший Святослав
- Глава УГКЦ у 157-й день війни: «В ім’я Боже ми засуджуємо звірства в Оленівці і світ повинен це засудити як особливий вияв дикості й жорстокості»
- «Боже, почуй наш плач і поспіши нам на допомогу і порятунок!», – Глава УГКЦ у 156-й день війни
- «Бог йому дав серце і душу українського народу»: відбулася щорічна проща до Прилбичів з нагоди уродин митрополита Андрея Шептицького
- Глава УГКЦ: «Я горджуся українськими патріотами, які без найменшої краплі ненависті готові захищати своє»
- Блаженніший Святослав закликав українську молодь скласти присягу на вірність Христові
- Глава УГКЦ у 155-й день війни: «Помолімося, щоб не втратити скарбу віри князя Володимира»
- Блаженніший Святослав у День державності України: «Наша Держава – це для нас питання життя або смерті»
- Глава УГКЦ у 154-й день війни: «Нехай Господь Бог прийме у свої вічні обійми журналістів, які віддали за правду своє життя в Україні»
- Глава УГКЦ у 153-й день війни: «Принесімо наш біль перед Боже обличчя і будьмо певні, що Він нас вислухає»
- Глава УГКЦ у 152-й день війни: «Помолімся молитву заступництва за наших воїнів»
- «Віруюча людина не може бути байдужою, коли бачить страждання іншої людини», – владика Богдан Дзюрах
- «Серед нашого страждання творімо простір для прояву Божої всемогутності», – Глава УГКЦ у 6-ту неділю після П’ятдесятниці
- Глава УГКЦ у 151-й день війни: «Російське віроломство ми перемагаємо силою любові до нашої Батьківщини»